regissörer - Stockholms filmfestival
Stockholms filmfestival satsar på 50/50 kvinnor och män i tävlingsklassen. Deltagarna Bahar Pars och Elin Övergard, samt festivalchef Git Scheynius.
Stockholms filmfestival satsar på 50/50 kvinnor och män i tävlingsklassen.
Svenska filminstitutet ger filmstöd utifrån ett mångfaldsdirektiv.
Svenska filminstitutet ger filmstöd utifrån ett mångfaldsdirektiv.
Elin Övergaard, säger att det händer mycket spännande i kortfilmsbranschen.
Elin Övergaard, säger att det händer mycket spännande i kortfilmsbranschen.
Git Scheynius, festivalchef, lyfter fram en jämlik startlinje i festivalen i år.
Git Scheynius, festivalchef, lyfter fram en jämlik startlinje i festivalen i år.

Stockholms filmfestival krossar glastaket

AOS utforskar 

Det manliga geniet? Stockholms filmfestival satsar på att lika stor andel manliga och kvinnliga regissörer ska slåss om bronshästen i tävlingsklassen.
– Filmfestivaler har varit en mansklubb, säger Mariah Larsson, filmvetare.

ANNONS

Onsdag 8 november drar Stockholms filmfestival 2017 igång. Festivalen har arbetat hårt för att visa fler filmer med kvinnor i regissörsrollen.

– I tävlingsklassen är 50 procent av filmerna skapade av en kvinnlig regissör. Internationellt är det unikt. Cannes och Venedig hade nästan inga kvinnor med. Vi har ansträngt oss för ett jämlikt startfält, säger Git Scheynius, festivalchef för Stockholms filmfestival.

Av Stockholm filmfestivals programutbud är 34 procent gjorda av en kvinnlig regissör.

– Vi har sett 4 000 filmer från hela världen, av dem tas 150 filmer av hög konstnärlig kvalité ut. Vi försöker förändra produktionsvillkoren och lyfta kvinnors filmskapande, säger hon.

Internationellt, är det hyggliga siffror, men tanke på att av hela bioutbudet är ungefär 10 procent regisserade av kvinnor. 

– Filmfestivaler har varit en mansklubb, säger Mariah Larsson, filmvetare som följt den historiska utvecklingen.

Enligt henne, har det varit svårt för kvinnor att krossa myten om den manliga regissören, konstnären, som med ett särpräglat bildspråk skildrar människors livsvillkor.   

Filmfestivaltips – Filmskapare som tävlar

Git Scheynius, filmfestivalchefen tipsar

Falling by Marina Stepanska

Ett gripande kärleksdrama om den post revolutionära generationens kamp om frigörelse och att hitta ljuset i mörkret i det politisk splittrade Ukraina. 

Ava by Léa Mysius

En färgsprakande fransk debutfilm av stjärnskottet Lea Mysius som handlar om Ava, en tuff 13-åring som vägrar låta sin snabbt försämrande synförmåga förhindra sommarens tonårsäventyr.

Los Perros av Marcela Said

Det prisbelönade dramat Los Perros handlar om den intima men komplicerade relationen mellan Mariana, en kvinna från den chilenska överklassen och hennes egendomliga ridinstruktör som inte verkar vara den han utgav sig för att vara…

Let The Sunshine in by Claire Denis

Isabelle är mamma, olyckligt skild och på jakt efter äkta kärlek. Trots intensivt dejtande med alla olika sorters män, visas inget resultat.

I den här romantiska dramakomedin av franska Claire Denis porträtteras den känslomässigt komplexa kvinnan som likt regissören själv – inte låter sig bli satt i ett fack.

The Party by Sally Potter

Den brittiska filmskaparen Sally Potter är tillbaka med den extraordinära filmen The Party.

Denna mörka komedi med en rollista med bl.a. Emily Mortimer och Cillian Murphy, handlar om en katastrofal middagsbjudning som slutar i blod och tårar.

Läs intervjun med en av de tävlande regissörerna

Bilder påverkar oss

Elin Östergaard är aktuell med filmen ”Förebilder” som tävlar i kortfilmsklassen. Idén uppkom när ett gäng fotomodeller ifrågasatte modebranschens kroppsideal i medierna.

– De fotade sin kropp och berättade hur de blivit kritiserade. Det var smala, bräckliga modellkroppar. Även om de sa bra saker, gick inte orden in. Jag kunde bara se bilderna och jämföra dem med mig själv.

Hennes film utspelar sig på en reklaminspelning. Den ifrågasätter om inte själva bilderna, som reproduceras i tv, film och reklam, är skadliga.

– Jag visar inte kropparna, bara dem bakom kameran. Kanske kan vi då fokusera på vad som skapar detta ideal.

Hur känns det att filmen visas på Stockholms filmfestival?

– Det är roligt och angeläget. Att jag har blivit uttagen ger bekräftelse på att perspektivet saknats.

Svenska filminstitutet driver på

Lars Diurlin, filmvetare och tidigare festivalchef, säger att svenska filminstitutet driver på förändringen.

–  Ambitionen är en jämn fördelning av produktionsstöd mellan könen och filmfestivalerna ska redovisa mångfald för att få bidrag.

De är också duktiga på att sprida budskapet vidare.

– Sverige är ett föredöme internationellt. Svenska filminstitutets Anna Serner diskuterar i paneler världen över.

Spelar det roll, vem som regisserar för vad som skildras? Elin Övergard, är inte säker men känner ett ansvar.

– De senaste åren har mycket hänt inom kortfilmen, frågan är om det hänt om inte kvinnor regisserade. Värt att nämna är att vita är överrepresenterade, framför och bakom kameran. Jag känner ansvar och vill att min publik ska känna igen sig. Folk på tunnelbanan eller i stan, inte ser de ut som på film?

Lars Diurlin är övertygad att upprepning av liknande berättelser spelar roll. 

– Olika erfarenheter som skildrar samhälle och kultur på olika sätt, är positivt. Det är viktigt att det görs, branschen kommer inte att göra det på egen hand.

Våra bästa helgtips direkt 
i mejlen – varje fredag!

Fler liknande artiklar

Reporter Jill Eriksson
AOS utforskar

Stand-up-skola: Hur fan blir man rolig?

Ami Hallberg Pauli­
AOS utforskar

Så blir du en bra stand-up komiker

Mexikansk bonanza på Vassa Eggen och nattanudlar på Häktet
Helgtips

Mexikansk bonanza och nattanudlar i helgen

AOS utforskar

Populärt ölställe torskar serveringstillstånd

AOS utforskar

Chocken: ingen julmarknad i Kungsan

Så här ska Grönan byggas ut
AOS utforskar

Grönan växer – karuseller och strandpromenad